The other day I approached renowned Dutch aviation historian Peter Boer with a request to publish his researchpapers on military aviation in the former Netherlands East Indies. To my good fortune he said yes and this month, September 2020, I published his first paper:
Netherlands East Indies Air Transport units of the Militaire Luchtvaart KNIL (Army Aviation Corps of the Royal NEI Army) and their aircraft in Australia and Java, 16 January 1943 - 1 November 1946.
Peter writes:
Although it is well known that the Militaire Luchtvaart (ML, the Army Aviation Corps) of the Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL, the Royal Netherlands East Indies Army) in the period of April 1942-January 1946 operated as part of the Royal Australian Air Force with two combat squadrons, No 18 Squadron N.E.I. equipped with North American B-25 Mitchell medium-bombers and No 120 Squadron N.E.I. fighter squadron with Curtiss P-40 Warhawks, it is hardly known that the ML in the mentioned period also operated two transport Flights. These were the Transport Afdeeling Brisbane (Transport Unit Brisbane) and the Transport Section Melbourne which both became a Transport Squadron on 1 September 1944. The two squadrons were, on 7 November 1944, combined into No 1 N.E.I. Transport Squadron (1 N.E.I.T.S.) based at Archerfield, Brisbane. On 15 August 1945 this unit became No 19 (N.E.I.) Squadron of the RAAF. May the latter unit designation ring a distant bell hardly any reader will have heard of the ML RAPWI Detachment formed on 1 October 1945 at Kemajoran, Java or the Base Ops Andir unit established at Andir, Java on 1 May 1946. Aim of this paper is to bring the stories of the afore mentioned ML air transport units to the attention of those interested in WWII military aviation history.
Paperback, 164 pages, 130 black and white and some color photographs, English language.
Prijs €29,95 ISBN 9789491993176
Recensies
Fraaie recensie van Arno Marchant in ‘De Vliegende Hollander’ van december 2020. ‘De Vliegende Hollander’ is het tijdschrift van de Koninklijke Luchtmacht.
Het boekje met een flinke titel (het vervolg is namelijk: [Army Aviation Corps of the Royal NEI Army] and their aircraft in Australia and Java, 16 January 1943-1 November 1946.) is een interessante publicatie. Het gaat over een onderwerp waarover niet heel veel is geschreven: de luchttransporteenheden van de Royal Netherlands East Indies Air Force en later de ML KNIL. Daarover stond in het juli-augustusnummer van de Vliegende Hollander al een ‘Vervlogen Tijden’ die een tip van de sluier oplichtte. Het hele verhaal over dit onderwerp staat in dit boek, geschreven door Peter Boer. Het is oorspronkelijk een research paper en luchtvaartpublicist Theo Wesselink mag al deze papers van Boer uitgeven in boekvorm.
Het resultaat is een compacte publicatie waarin alle transporteenheden de revue passeren die zijn ontstaan op Australische bodem, zowel die in Brisbane als Melbourne, en later weer in Nederlands-Indië. Het boek start met een voorwoord en introductie, gevolgd door 4 ongenummerde hoofdstukken en sluit af met een conclusie, een voetnotenlijst en overzicht van gebruikte afkortingen. Het boekje in Engelse taal en klein lettertype zou zo een publicatie op groter formaat verdienen. Het is namelijk zeer verzorgd met – vanwege het formaat boek – relatief kleine zwart-witfoto’s en 5 in kleur van verrassend goede drukkwaliteit. Bijzondere vliegtuigen passeren de revue zoals een Douglas DC-5, Japanse Tachikawa Ki54 Soren en Mitsubishi Ki57 Topsy, maar natuurlijk ook (T)B-25’s, DC-3/C-47’s en C-54’s en Lockeed 12’s en Lodestars. Een belangrijk boek dat een gat vult in de militaire luchtvaartgeschiedenis van Nederland(s-Indië).
Recensie van Coert Munck in het februari-nummer van 2021 van 'Logboek', het tijdschrift van de Dakota-club.
Mooie, lange recensie van Arno Landewers in het maartnummer van 2021 van Luchtvaarthistorisch tijdschrift 'Luchtvaartkennis'.